پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

تنگي نفس يا مشكل در تنفس

ما سعي ميكنيم مقالات معتبر در زمينه هاي مختلف را گرداوري كنيم

تنگي نفس يا مشكل در تنفس

۴ بازديد

 ويروس كرونا چيست؟
ويروسهاي كرونا خانواده بزرگي از ويروسها هستند كه ميتوانند حيوانات و انسانها را بيمار كنند. تعداد زيادي از ويروسهاي كرونا كه تاكنون شناخته شده اند، موجب ابتلا به طيفي از عفونتهاي دستگاه تنفسي در انسانها ميشوند. كه از سرماخوردگي تا ابتلا به بيماريهاي شديدتري مثل سندروم تنفسي خاورميانه مرس- MERS  و سندروم تنفسي حاد سارس- SARS  متغير هستند. ويروس كرونايي كه به تازگي كشف شده است عامل ابتلا به بيماري كوويد- 19 است.

 

اولين و مهمترين علامت ابتلا به بيماري كرونا چيست؟

اين بيماري عمدتا با لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه ي خشك با يا بدون تب بروز مي يابد. تعدادي از بيماران نيز علائمي مانند اسهال، درد شكم، سردرد، تعريق، گرفتگي بيني و آبريزش بيني دارند همچنين در برخي از بيماران فقط تب و خستگي خفيف وغيره بروز پيدا مي كند. بيماراني كه اين بيماري در آنها شدت مي يابد، دچار مشكل تنفسي و تنگي نفس مي شوند. لازم به ذكر است در برخي از بيماران ممكن است از دست دادن حس بويايي و چشايي اتفاق افتاده كه پس از يك تا دو هفته بهبود يابد.

تست كرونا در منزل متخصص پزشكي

سرويس تخصصي تست كرونا اسنپ دكتر با هدف دسترسي راحت‌تر افراد راه‌اندازي شده ‌است. شما مي‌توانيد از طريق اپليكيشن و سايت اسنپ دكتر نسبت به رزرو تست كرونا اقدام كنيد. اين تست توسط مراكز و آزمايشگاه‌هاي تخصصي، معتبر و مورد اعتماد و با رعايت كليه پروتكل‌هاي بهداشتي، در منزل يا محل كار شما انجام مي‌شود. پاسخ تست كرونا در كمتر از ۴۸ ساعت از طريق اسنپ دكتر در اختيار شما قرار مي‌گيرد.

هنگام بروز علائم، مراجعه زودرس به پزشك چه اهميتي دارد؟

تشخيص سريعتر بيماري باعث مي شود كه هم فرد مبتلا كمتر باعث انتقال آن در جامعه شود وهمچنين توجه بيشتر به علائم هشدار و شروع سريعتر درمان شانس بهبودي را افزايش دهد. بايد توجه داشت كه در شرايط همه گيري يك ويروس، ميبايست اولين شك ابتلا به همان ويروس باشد. 

 

ما از متخصصان خود درخواست كرده‌ايم حقايقي را در اختيار ما قرار دهند تا بتوانيم به كمك آنها به سؤالات عمده‌اي كه والدين مي‌پرسند پاسخ دهيم. در ادامه، اطلاعاتي درباره اين ويروس، كارهايي كه بايد براي پيشگيري از سرايت هر چه بيشتر آن انجام داد و نحوه حفاظت از خود دربرابر خطر آلوده شدن ارائه شده است.

ويروس‌هاي كرونا چه هستند؟

ويروس‌هاي كرونا گروه بزرگي از ويروس‌ها هستند كه مي‌توانند حيوانات و انسان‌ها را آلوده كنند و باعث بروز ناراحتي‌هاي تنفسي شوند؛ اين ناراحتي‌ها ممكن است به اندازه سرماخوردگي خفيف يا به اندازه ذات الريه شديد باشند. در موارد نادر، ويروس‌هاي كروناي حيواني، انسان‌ها را آلوده مي‌كنند و سپس بين آنها سرايت پيدا مي‌كنند. شايد ويروس SARS (نشانگان تنفسي حاد) در سال 2002 الي 2003 را به خاطر بياوريد؛ اين ويروس نمونه‌اي از ويروس كرونا بود كه از حيوانات به انسان‌منتقل شد. يكي ديگر از موارد مهم و جديدتر نژاد ويروس‌كرونا، MERS (نشانگان تنفسي خاورميانه) نام دارد كه در سال 2012 در خاورميانه كشف شد و به گفته دانشمندان اين ويروس ابتدا از شتر به انسان انتقال پيدا كرده است.
ويروس كرونا چگونه سرايت پيدا مي‌كند؟ منبع معتبر مقاله

در انسان، اين ويروس عمدتاً از طريق تماس مستقيم با فرد بيمار سرايت پيدا مي‌كند. اين ويروس همچنين مي‌تواند از طريق لمس سطح آلوده و سپس لمس دهان، بيني يا چشم‌ها سرايت پيدا كند، اگرچه گمان مي‌رود اين شيوۀ اصلي سرايت ويروس نباشد.
مردم چگونه مي‌توانند از سرايت اين بيماري پيشگيري كنند؟

 اگر تب نداشته باشيم كرونا نداريم؟

تب يكي از اصليترين علائم كوويد- 19 است اما همان طور كه بارها محققان هشدار دادند امكان درگيري با اين بيماري به شكل بدون علامت وجود دارد، پس افراد ميتوانند تب نداشته باشند اما به كروناويروس مبتلا شوند.


علائم باليني كرونا در پوست چيست؟
مهمترين علائم كرونا در پوست ضايعاتي شبيه به كهير، بيماريهاي ويروسي و آبله مرغان است. وجود تب در افراد مهم است؛ يعني اگر فردي به مراكز درماني مراجعه كند و داراي تب باشد و علائم پوستي داشته باشد، بايد به كرونا فكر كند. اگر فرد تب نداشته باشد اما علائم پوستي داشته باشد شايد خيلي مهم نبوده و مربوط به كرونا
نباشد.


 در چه افرادي بايد احتياطات (فاصله، ماسك و ...) را در نظر گرفت؟

با توجه به وجود دوره كمون 2 تا 11 روزه و قابليت انتقال ويروس در اين دوران و حتي پس از آن، مي بايست مراودات اجتماعي كاهش يافته و نسبت به همه افراد استفاده از ماسك و ساير توصيه هاي احتياطي و بهداشتي در نظر گرفته شود.


كرونا در چه شرايطي خطر آسيب جدي و مرگ دارد؟

با توجه به شرايط بدني متفاوت در افراد مختلف، مي تواند از علائم يك سرماخوردگي ساده تا علائم شديد و خطر مرگ را براي همه افراد و طيف هاي سني در بر داشته باشد. اين علائم معمولا خفيف هستند و شروع آنها تدريجي است. همچنين ميزان ورود اوليه ويروس به بدن تاثير بسزايي در شدت علائم دارد. همين امر اهميت زدن ماسك و رعايت اصول پيشگرانه را در جهت كاهش مرگ و مير مي رساند. برخي از افراد مبتلا ممكن است هيچ يك از علائم بيماري را تجربه نكرده و احساس ناخوشي نكنند. به هر حال در سالمندان، افرادي كه بيماريهاي زمينهاي مثل فشار خون بالا، ديابت، بيماريهاي قلبي، نقص ايمني، سابقه بدخيمي، BMI بالا و ... دارند، احتمال وخامت بيماري بيشتر است.


چه كساني به كرونا مبتلا نمي شوند؟
هيچ فردي از پيش دربرابر بيماري كرونا ( COVID- 19 ) مصون نيست. بر خلاف تصور عموم، احتمال ابتلا به اين بيماري در كودكان نيز وجود دارد اما در اغلب موارد علائم بيماري در كودكان خفيف است. عوارض جدي اين بيماري عمدتاً در افراد مسن و يا افراد با سابقه بيماريهاي زمينهاي ميتواند رخ دهد.

 

«مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري» (CDC) اقدامات بهداشتي خوبي ازجمله اين موارد را توصيه مي‌كند: شستشوي مكرر دست، مصرف مايعات، سرفه كردن در قسمت داخلي آرنج يا دستمال كاغذي و ماندن در خانه در صورت احساس بيماري. به‌علاوه، توصيه مي‌كنيم كه حتي اگر بيمار نيستيد در خانه بمانيد، مگر اينكه واقعاً لازم باشد بيرون برويد، و فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت كنيد (حداقل شش فوت يا حدود دو متر از ديگران فاصله بگيريد) و ماسكي بپوشيد كه دهان و بيني شما را بپوشاند.

راه اصلي انتشار اين بيماري، از طريق قطره هاي تنفسي است كه با سرفههاي فرد مبتلا در محيط پخش ميشود.احتمال ابتلا به كوويد- 19 از طريق تماس با فردي كه هيچ علائمي ندارد، كم است. البته، بسياري از مبتلايان به كوويد- 19 ، به ويژه در مراحل ابتدايي بيماري، علائم خفيف دارند. به هر حال توصيه به رعايت نكات بهداشتي در برخورد با همه افراد جامعه توصيه مي گردد.


علائم بيماري ويروس كروناي جديد (كوويد-19) چيست؟

موارد زير علائم ويروس كروناي جديد هستند:

تب يا لرز

سردرد

سرفه، گلودرد، انسداد بيني يا آبريزش بيني

از دست دادن ناگهاني حس چشايي يا بويايي

تنگي نفس يا مشكل در تنفس

حالت تهوع، استفراغ يا اسهال

سرگيجه، يا درد عضلات يا بدن
آيا كوويد-19 قابل درمان است؟

هيچ واكسني وجود ندارد و از آنجايي كه ويروس است، آنتي‌بيوتيك‌ها هم روي آن تأثيري ندارند. ارائه‌دهندگان مراقبت بهداشتي بدون اينكه درمان خاصي وجود داشته باشد، عموماً اقدام به معالجه علائم و ايجاد احساس راحتي بيشتر در بيمار مي‌كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.