پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

متخصص داخلي در مطب هاي خصوصي

ما سعي ميكنيم مقالات معتبر در زمينه هاي مختلف را گرداوري كنيم

متخصص داخلي در مطب هاي خصوصي

۳ بازديد

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه بخواهيد از پزشكي وقت بگيريد اما مطمئن نباشيد دكتري راكه انتخاب كرده‌ايد مي‌تواند بيماري‌تان را درمان كند يا خير! براي مثال خيلي از افرادي كه فشار خون بالا دارند نمي‌دانند كه بايد به متخصص قلب و عروق مراجعه كنند يا متخصص داخلي يا فوق تخصص غدد و متابوليسم يا نفرولوژيست يا حتي پزشك عمومي!

ويژگي هاي متخصص داخلي:

متخصص داخلي در مطب هاي خصوصي، درمانگاه ها و بيمارستان ها فعاليت مي كنند. اين افراد اجازه عمل جراحي را ندارند بلكه تنها مي توانند متخصصين ديگر را در امر تشخيص دقيق بيماري و درمان، ياري كنند. اگر بخواهيم ويژگي هاي يك دكتر داخلي را به صورت اجمالي بررسي نماييم مي توان به موارد زير اشاره نمود:

    متخصص داخلي وظيفه مراقبت طولاني مدت از بيمار را برعهده دارد به اين معنا كه بايد يك برنامه درماني براي بيمار تدوين كرده و براساس آن، روش هاي درماني مختلف را اعمال نمايد تا بهبودي كامل به دست آيد.
    همان گونه كه بيان كرديم، پزشك داخلي بايد در هر مرحله از درمان كه نياز به متخصص ديگر را الزامي دانست، بيمار را به او ارجاع دهد. از اين به بعد دكتر داخلي به عنوان يك مشاور در كنار متخصص مربوطه قرار خواهد گرفت.
    دكتر داخلي به عنوان مشاور در تمام بيماري هاي داخلي مي تواند حضور داشته باشد لذا زماني كه بيمار براي اولين بار به او مراجعه نمود بايد تمامي آزمايش ها و تست هاي لازم را از او به عمل بياورد تا پزشك متخصص مربوطه در زمان معاينه بيمار، يك گام جلو باشد. با اين كار در درمان بيماري وقفه زماني رخ نمي دهد.

 

    از آنجايي كه پزشك داخلي در طول روز با انواع بيماري ها مواجه مي شود لذا بايد صبورانه و با حوصله به معاينه افراد بپردازد. بيمار از درد و مريضي خود رنج مي كشد حال اگر متخصص داخلي نيز با او بد رفتاري كرده و يا به درستي وضعيت او را بررسي نكند، شرايط روحي براي بيمار بدتر خواهد شد.
    پيگيري وضعيت بيمار از ديگر ويژگي هاي كاري يك پزشك داخلي است. بيمار نبايد بعد از اتمام دوره درماني به حال خود رها شود چرا كه امكان بازگشت بيماري وجود دارد لذا متخصص داخلي بايد با بيمار در ارتباط بوده و شرايط او را حتي تا مدتي بعد از بهبودي، بررسي نمايد.
    به روز بودن اطلاعات پزشكي، از ديگر ويژگي هاي متخصص داخلي است. گذر زمان و پيشرفت تكنولوژي كمك مي كند تا پزشكان بتوانند بيماري هاي مختلف را سريع تر و راحت تر تشخيص دهند و اين امر كمك مي كند تا درمان با كيفيت بيشتري صورت گيرد. دكتر داخلي بايد دانش علمي و عملي خود را با دانش روز جهاني مطابقت دهد.

ويزيت پزشك متخصص در منزل

خدمات ويزيت پزشك متخصص در منزل اسنپ دكتر اكنون در دسترس شماست. امروزه به دليل اهميت صرفه جويي در وقت و هزينه، افراد ترجيح مي‌دهند بجاي خروج از منزل و قرار گرفتن در ازدحام جمعيت بيمارستان‌ها و منتظر ماندن در مطب پزشكان متخصص، خدمات درماني و مراقبتي را در منزل خود و در زمان دلخواه دريافت كنند.

    يكي از مهمترين ويژگي هاي يك متخصص داخلي اين است كه با اخلاق خوب و صبورانه به صحبت هاي بيمار خود گوش كند. اجازه دهد بيمار تمامي شرايط و حالات خود را با دقت بيان كند. دكتر داخلي نبايد براي معاينه سريع تر و بيشتر بيماران، فرصت صحبت كردن را از آن ها بگيرد.
    يك متخصص داخلي نبايد نسبت به روش هاي درماني قبلي بيمار كه توسط همكاران خود ارائه شده است بي تفاوت بوده و از بيمار بخواهد درمان را از نو آغاز كند. بلكه دكتر داخلي بايد ابتدا وضعيت درماني بيمار را بررسي كند تا بداند در چه مرحله اي از پيشرفت بيماري به سر مي برد. سپس در صورت امكان، همان روش قبلي را ادامه دهد.
    صداقت مهمترين اصل در رشته پزشكي است اما اين بدان معنا نيست كه بيمار را دچار ترس و هراس كنند. متخصص داخلي نبايد فراموش كند كه استرس، بزرگترين سم براي بيمار است لذا اگر در مواردي از تشخيص شك دارد بايد حتما با يك فوق تخصص در زمينه مورد نظر مشورت كرده و سپس شرايط را براي بيمار توصيف نمايد. منبع معتبر مقاله

البته درمان بعضي از بيماري‌ها بين تخصص‌هاي مختلف پزشكي مشترك است اما وقتي با سختي از متخصصي وقت مي‌گيريد و هفته‌ها براي ديدنش منتظر مي‌مانيد، شنيدن اين جمله كه «بايد شما را به يكي از همكارانم ارجاع دهم» قطعا آزار‌دهنده به نظر خواهد رسيد. اگر نمي‌خواهيد از اين به بعد چنين جمله‌اي را بشنويد و دوست داريد بدانيد هر تخصصي چه بيماري‌هايي را پوشش مي‌دهد، حتما اين مقاله را بخوانيد و به عنوان يك دايره‌المعارف براي خود نگه داريد.

متخصص داخلي چه وظايفي دارد؟

اين تخصص به تشخيص و درمان بيماري‌هاي داخلي مي‌پردازد كه ارگاني از بدن يا همه آن را درگير مي‌كنند. رشته داخلي در گذشته زير شاخه يا فوق تخصص نداشت و متخصصان داخلي همه نوع بيماري را ويزيت مي‌كردند اما امروزه اين رشته، فوق تخصص‌هاي متعددي دارد، از جمله:

براي اين درد پيش كي برم؟

فوق تخصص گوارش و كبد: اين پزشك به بررسي و درمان بيماري‌هاي دستگاه گوارش، كبد و پانكراس؛ آندوسكوپي؛ كولونوسكوپي و ... مي‌پردازد.

فوق تخصص خون و آنكولوژي: مطالعه خون و بافت‌هاي سازنده خون، تشخيص، درمان و انجام شيمي درماني براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي خون و تومورهاي سرطاني برعهده اين پزشكان است.

فوق تخصص كليه (نفرولوژي): درمان و تشخيص بيماري‌هاي داخلي كليه و همچنين انجام و آماده‌سازي بيماران براي پيوند كليه و دياليز و نگهداري پيوند كليه از وظايف اين پزشكان است. براي تشخيص و درمان فشار خون نيز مي‌توانيد به اين متخصصان مراجعه كنيد.

فوق تخصص رماتولوژي: شناخت و درمان اختلالات مربوط به مفاصل و ساير بافت‌هاي همبند، عضلات، بيماري‌هاي رماتولوژي و پوكي استخوان برعهده اين پزشكان است.

فوق تخصص غدد: شناخت و درمان بيماري‌هاي غدد، تيروئيد، ديابت، چاقي، اختلالات چربي خون، اختلالات قائدگي و پرمويي، بيماري‌هاي متابوليك و ارثي، كوتاهي قد و اختلال رشد، كمبود وزن در كودكان، بلوغ زودرس و ديررس، بيماري‌هاي غدد جنسي و دستگاه تناسلي، بيماري‌هاي غدد هيپوفيز، تعيين جنسيت و ايهام تناسلي و بيماري‌هاي غدد فوق كليوي به اين گروه از پزشكان مربوط مي‌شود.

فوق تخصص قلب و عروق: درمان بيماري‌هاي قلب و عروق خوني، انجام آنژيوگرافي، اكو و نيز تعيين موارد لازم براي عمل جراحي قلب به اين گروه از پزشكان مرتبط است. عملكرد اين رشته كاملا همانند رشته تخصصي قلب و عروق است (متخصصين قلب و عروق) كه پس از دوره پزشكي عمومي به دست مي‌آيد. اين رشته فلوشيپ‌هاي متعددي مثل اكوكارديوگرافي (تصويربرداري از قلب با امواج صوتي)، اينترونشنال كارديولوژي (ترميم قلب و عروق از طريق كاتتر)، بيماري‌هاي مادرزادي قلب در بالغين، نارسايي قلب، پيس‌ميكر (دستگاه ضربان‌ساز قلب) و. . . . نيز دارد.

فوق تخصص ريه: بررسي و درمان اختلالات مربوط به شش‌ها و ساير اجزاي دستگاه تنفسي برعهده اين پزشكان است.

فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري: تشخيص، درمان و پيشگيري از بيماري‌هاي عفوني، تب‌دار و واگيردار ناشي از ميكروارگانسيم‌ها (ميكروب‌ها، ويروس‌ها و...) به اين پزشكان مربوط مي‌شود. اين رشته تخصص مستقيم هم دارد (متخصص عفوني) كه پس از دوره پزشكي عمومي به دست مي‌آيد.

جراح عمومي متخصص است نه پزشك عمومي!

برخي از بيماران، تمايلي به مراجعه به جراحان عمومي ندارند و به اشتباه اين متخصصان را با پزشكان عمومي در يك رده قرار مي‌دهند. درحالي كه جراحي عمومي متخصصي است كه از جراحي‌هاي تيروئيد، كيسه صفرا، فتق‌ها، توده‌هاي زيرجلدي و سطحي، سرطان‌هاي دستگاه گوارش تا بيماري‌هاي سينه، بيماري‌هاي ناحيه مقعد مانند بواسير، شقاق مقعد و. . . درحيطه كاري او قرار مي‌گيرد. جراحي ساير قسمت‌ها نيز به رشته‌هاي فوق تخصصي يا فلوشيپي سپرده مي‌شود، از جمله:

فوق تخصص جراحي اطفال: جراحي‌هاي مادرزادي اطفال و نوزادان و ساير جراحي‌هاي اطفال برعهده اين پزشكان است.

فوق تخصص جراحي توراكس: جراحي اعضاي داخلي قفسه سينه به جز قلب بر عهده اين جراحان است.

فوق تخصص جراحي قلب و باي پس قلبي: جراحي دريچه‌هاي قلب و عروق بزرگ بر عهده جراحان قلب است.

فوق تخصص جراحي عروق محيطي و تروما: اين پزشكان به جراحي پيوند عروق، آسيب‌هاي فيزيكي، درمان واريس و. . . مي‌پردازند.

فوق تخصص جراحي پلاستيك، ترميمي و سوختگي: اين جراحان به ترميم بيماران سوختگي و نيز جراحي‌هاي زيبايي بيني، سينه، شكم و. . . مي‌پردازند. همچنين ساير اعمال ترميمي مانند ناهنجاري‌هاي مادرزادي صورت، شكاف كام و شكاف لب، تومورهاي سر و گردن و درمان صدمات دست و. . . بر عهده اين پزشكان است.

تخصص جراحي استخوان و مفاصل (ارتوپدي): اصلاح شكستگي‌ها و بيماري‌هاي مربوط به استخوان‌ها، ستون فقرات و مفاصل، دررفتگي‌ها، فلج‌هاي مادرزادي و اكتسابي، ترميم زردپي‌ها و اعصاب محيطي، درمان تومورهاي استخواني، كشيدگي و رگ به رگ شدن، پاره شدن تاندون‌ها و رباط‌ها، آسيب‌هاي ورزشي، آرتروز، ساييدگي مفصل و. . . به اين گروه از جراحان ارتباط دارد. اين تخصص خود به شاخه‌هاي فوق تخصصي مختلفي تقسيم مي‌شود از جمله ارتوپدي اطفال، جراحي تومورهاي استخواني و نسج نرم، جراحي دست، شانه و آرنج، زانو، لگن و مفصل ران، ستون فقرات، پا و مچ پا و. . . .

تخصص جراحي كليه و مجاري ادراري و تناسلي (اورولوژيست): بيماري‌هاي كليه و مجاري ادراري، عفونت‌هاي ادراري، انواع بي‌اختياري‌هاي ادراري، افتادگي مثانه و. . . نيز بيماري‌هاي مروبط به نازايي مردان به اين گروه از جراحان ارتباط دارد. به ياد داشته باشيد كه بيماري‌هاي كليه و مجاري ادراري اگرفقط نياز به درمان دارويي داشته باشند توسط متخصصان داخلي و نفرولوژي درمان مي‌شوند اما بيماري‌هايي كه نياز به جراحي دارند مانند سنگ‌هاي كليه، حالب و مثانه، تومورهاي سيستم ادراري و نيز پروستات به‌وسيله متخصصان ارولوژي درمان مي‌شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.